Sök:

Sökresultat:

475 Uppsatser om Grafisk verkstad - Sida 1 av 32

Krogen Amerika : Ett 1700-tals borgarhus förvandling till en grafisk verkstad.

En beskrivning av ett borgarhus i trä från 1700-talet, tillika Grafisk verkstad för konstnärer. Huset Krogen Amerika i Linköping är ett av de äldsta trähusen som är bevarat på sin ursprungsplats. Det sätts här in i en historisk och socialhistorisk kontext. Syftet är framförallt att beskriva hur konstnärsföreningeen " Krogen Amerika- Grafikcentrum i Östergötland" bildades och flyttade in sin verksamhet i det gamla huset. Här ges också en förklarande teori om hur föreningslivets höjdpunkt, grafikens uppsving som konstform och rivningsvågen i Sverige under 1960-1970-talet sammanstrålade och gav upphov till att flertalet konstnärdrivna föreningar bidrog till att rädda äldre byggnader från rivning.

Grafisk Design Identitet : Grafisk identitet + min identitet som grafisk designer.

Ett undersökande av min identitet som grafisk designer, genom det praktiska arbetet med att ta fram en grafisk identitet..

Grafisk profilering av Vextech AB

Design, Grafiskt program, Symbol, Hair.

Att färga en grafisk profil : ett ramverk för framtagning av grafisk profiler

Att skapa en grafisk profil kanske låter enkelt, men det är mycket svårare än vad man kan tro. Vad innehåller en grafisk profil? Hur börjar man? Vad ska man tänka på? Det finns många frågetecken när man ska skapa en grafisk profil, det är mycket man ska tänka på som man lätt kan glömma bort eller kanske inte ens vet om.Projektet är upplagt i två delar, en teoretisk del samt en praktisk del. Den teoretiska delen har vi samlat på en massa information som har utvärderats och sedan använts som grund för den praktiska delen. Den praktiska delen har lett till ett ramverk som kan användas för skapande av grafiska profiler oavsett tidigare erfarenheter..

Komet

Jag har i mitt examensarbete skapat ett cykelmärke. Syftet har varit att fördjupa mig i grafisk design och skapa en komplett grafisk profil till ett företag och samtidigt att lära mig mer om hur man skapar en varumärkesidentitet. Det konkreta målet var att ta fram tillräckligt mycket material för att cykelmärket, komet, ska kunna lanseras på riktigt. Alltså ett identitetsprogram med grafisk profil, en provcykel, kommunikationsmaterial, en hemsida, en katalog, ett event etc..

Information per sträcka

Jag har låtit min yttre miljö vara en stark tongivare och låtit det förenas med mitt verk. Det mesta av mitt arbete har jag utfört i min egen verkstad. Det är en ateljé utformad runt en traditionellguldsmedsverkstad med de verktyg och material som hör till. Där har jag omgivit mig med bilder, material och föremål som intresserar mig.Resan och förflyttandet mellan HDK och min verkstad var min utgångspunkt. Det har jag dokumenterat och uttryckt i olika material..


en Verkstad-kreativ mötesplats i Helsingborg

Projektet handlar om social och ekonomisk hållbarhet. Hur kan Söder i Helsingborg bli en dynamisk och hållbar stadsdel? Syftet är att ta bort den barriär som finns mellan stadsdelarna Norr och Söder i Helsingborg och inföliva mer liv på Söder. Genom att skapa en målpunkt, en ny mötesplats, kan det generera och i sin tur kan mer liv skapas..

Realistisk- eller stiliserad grafisk stil i skräckspel : En jämförelse av två grafiska stilar applicerade på spelgenren survival horror

Detta arbete, som utgår ifrån observationen att många spel inom survival horror-genren använder sig av en realistisk grafisk stil på sina texturer, undersöker om det är möjligt att förmedla samma läskiga känsla genom användandet av en stiliserad, eller tecknad, grafisk stil. Tre 3D-modeller föreställande monster, modellerade med inspiration från survival horror-spel, texturerades på ett sätt som motsvarade en realistisk grafisk stil, samt ett som motsvarade en stiliserad grafisk stil. Dessa låg sedan som grund för en enkätundersökning där respondenterna fick välja vilken version av monstren som var läskigast..

Something old, something new, something borrowed, something blue : A collaborative master thesis project exploring the development of Löfstrands Verkstad?s identity through physical artifacts, the contextualization of them and the system that provides the

Förord:Ämnet för mitt examensarbete var att arbeta med företagsidentitet genom att fläta samman ett specifikt företags (Löfstrands möbelrenoveringsverkstad) befintliga verksamhetsstruktur och ambition med planeringen och formgivningen av dess egenproducerade objekt.Löfstrands Verkstads vilja att skapa möbler som skall kunna ärvas vidare (likt de möbler de renovering i sin befintliga verksamhet) lades tillsammans med möjligheterna med småskalig produktion (i deras verkstad, samt kontaktnät) som grund till en verksamhetsbreddning för Löfstrands Verkstad i Hägersten.Den fysiskt manifesterade slutprodukten av examensarbetet är en möbelkollektion skapad för Löfstrands ideal, identitet, lager- och produktionsmöjligheter. En kollektion i vilken kunden bjuds in till medskapande (eller art directing) av möblerna för att knyta strarka band till dessa och verkstaden..

Mönster & Mönsterdesign, att skapa ett sammanhållande mönster som grafisk formgivare

Som grafisk formgivare kan du bredda din kunskap och kompetens för att bli mer eftertraktad på arbetsmarknaden och en av de vägar du kan gå är att lära dig om mönster och mönsterdesign. Detta kandidatarbete tar upp grunderna i hur en mönsterdesignprocess kan se ut och vad man som mönsterdesigner bör tänka på och ha i åtanke när man skapar mönster. Vi stärker det vi har kommit fram till under vår teoridel med en produktionsdel där vi tillämpar det vi kommit fram till, vi stärker det även genom en undersökning bland mönsterdesigners som arbetar aktivt med mönsterdesign idag. Under produktionen i detta kandidatarbete har vi skapat mönster där vi har haft i åtanke de olika aspekter som man som grafisk formgivare och mönsterdesigner bör tänka på, vi har även kommit fram till hur dessa aspekter kan påverka varandra och det slutgiltiga mönstret..

Grafisk profil för House of Sweden (Washington D.C.)

Detta examensarbete innefattar både en fördjupning och en praktisk del inom ämnet grafisk profilering och visuellt identitetsskapande. Den praktiska delen av examensarbetet har utförts parallellt med reklambyrån Cabesa Communication Sweden AB, Stockholm. Fördjupningsdelen behandlar områden som branding, företagsidentitet och grafisk profil. För att skapa ett starkt varumärke på en marknad krävs välplanerade, strategiska och originella reklamkampanjer samt en stark och enhetlig visuell identitet. Med hjälp av fördjupningen så har en kunskapsgrund lagts inom ämnet grafisk profilering och det praktiska arbetet har förenklats mycket.Den praktiska delen innehåller framtagning av en grafisk profil med tillhörande manual till House of Sweden, Sveriges nya ambassad, Event Center och lägenhetsbyggnad i Washington D.C., USA.

Mönster & Mönsterdesign, att skapa ett sammanhållande mönster som grafisk formgivare

Som grafisk formgivare kan du bredda din kunskap och kompetens för att bli mer eftertraktad på arbetsmarknaden och en av de vägar du kan gå är att lära dig om mönster och mönsterdesign. Detta kandidatarbete tar upp grunderna i hur en mönsterdesignprocess kan se ut och vad man som mönsterdesigner bör tänka på och ha i åtanke när man skapar mönster. Vi stärker det vi har kommit fram till under vår teoridel med en produktionsdel där vi tillämpar det vi kommit fram till, vi stärker det även genom en undersökning bland mönsterdesigners som arbetar aktivt med mönsterdesign idag. Under produktionen i detta kandidatarbete har vi skapat mönster där vi har haft i åtanke de olika aspekter som man som grafisk formgivare och mönsterdesigner bör tänka på, vi har även kommit fram till hur dessa aspekter kan påverka varandra och det slutgiltiga mönstret..

Rabarber säljer inte?: ett arbete om att ta fram en grafisk form för ett familjeföretag

Under mitt examensarbete har jag undersökt Alterhedens Rabarberis grafiska profil. Fokus har legat på grafisk design av etiketter för flaskor, burkar och påsar. Jag vill poängtera att arbetet inte har handlat om att kritisera nuvarande grafisk profil, utan jag har sett den som inspiration med syfte att vidareutveckla den.Jag vill i och med examensarbetet göra Alterhedens Rabarberi mer sanna till sitt ursprung och hantverket som finns i produkten, som i dagsläget försvinner i den nuvarande designen, då deras nuvarande form har för många element och gör att deras ärlighet i produkten inte syns på utsidan. Så jag kände att det som är frånvarande i etiketternas utseende, är det som produkten i burken eller flaskan är. Ärlig, rakt på sak och sann till sig själv.

Grafisk identitet: skapandet av en identitet till produkten
Sockmate

För att på ett bra sätt kunna marknadsföra och sälja en produkt är det viktigt att ha ett attraktivt ansikte utåt. En stor del av en produkts identitet finns i dess logotyp och grafiska profil. För att skapa en effektiv identitet gäller det att använda färger och former på ett sådant sätt att rätt sorts känslomässiga budskap förmedlas. Syftet med examensarbetet är att få grundläggande kunskap inom grafisk design för att kunna undersöka och ta fram en visuell identitet. Uppdragsgivaren är ett företag under uppstart som betår av fyra studenter som har tagit fram produkten Sockmate.

1 Nästa sida ->